Діти

Дорослі не по роках: що таке ранній розвиток дітей і як не нашкодити своїй дитині

Раннє (випереджальне) розвиток – модна історія. Батьки наввипередки виставляють в соцмережах досягнення своїх малюків, раз за разом звітуючи, що їх чадо «попереду планети всієї». Але що відбувається з цими маленькими геніями, коли вони підростають?

Вкрадене дитинство

Психолог, системний сімейний терапевт, дійсний член Загально професійної психотерапевтичної ліги Олег Полещукговорит:

– У межах своєї компетенції можу сказати, що розвиток повинен відповідати віку, а не відповідати нарцисовим потребам батьків. Можна поставити собі питання, кому саме потрібно раніше розвиток – батькам або дитині?

Наслідки випереджаючого інтелектуального розвитку можуть бути пов’язані з відставанням у формуванні інших психічних функцій. Можуть «провисати» фізичний розвиток або комунікативні та соціальні навички (вміння дружити і вибудовувати відносини з однолітками). У дитини в цьому випадку «крадуть» дитинство, і є приклади, як діти надолужують згаяне вже в більш пізньому віці, коли батьківський контроль слабшає.

Не плутайте дар з яєчнею

Психологи наполягають на тому, що діти в ранньому віці мають індивідуальний темп розвитку. А у феномену обдарованості немає нічого спільного з нав’язливим «збагаченням» дитини багажем знань, невластивим його віком.

Психолог, сертифікований гештальттерапевт Людмила Серегинасчитает:

– Є таке поняття, як зрілість мозку. І ви могли помічати, що в школі давалося щось складно, але буквально через півроку те ж саме було легко зрозуміти, просто мозок дозрів. Не можна випередити розвиток, можна тільки нашкодити йому або створити для нього сприятливі умови. Розвиток відбувається нерівномірно. Воно влаштоване, як цегляна кладка – в прогресії. Якщо щось пропустити, вся конструкція буде нестійкою, і в більш ранньому віці це відбудеться, тим невосполнимее наслідки.

Такий простий етап розвитку, як повзання задом, опосередковано пов’язана з розвитком мови і мислення. Ритм, наприклад, теж. Діти можуть монотонно стукати по столу ложкою, а згодом це допоможе оволодіти навичкою читання: для складання складів потрібний ритм. Діти кидають предмети і тренують зоровий навичка визначати дистанцію. Можете похвалитися тим, що скажете, скільки метрів від вас до найближчого будинку? Це вміння орієнтуватися в просторі. Здавалося б, де зв’язок? Але мозок – загадкова штука.

Сім класів не перешкода?

Відповідайте, ви домагаєтеся випереджаючого розвитку дитини для його користі чи в догоду своєму марнославству? Це вбереже вас від багатьох помилок.

Головний позаштатний спеціаліст-психіатр Міністерства охорони здоров’я Республіки Крим доктор медичних наук Тамара Ветрилаотмечает:

– Розумієте, батьки як би закривають свій гештальт. Те, чого їм не вистачило в дитинстві, вони компенсують у своїх дітях. Так вони просто позбавляють дитину дитинства. А на даний момент дитині потрібні любов, турбота і увага. Природно, у дитини будуть патології, якщо ви завищили планку і починаєте порівнювати його з іншими дітьми: «Ось Ваня краще» або «Я в твоєму віці вже вміла те-то і те-то». Цього категорично не можна робити, інакше ми заганяємо дитини в комплекси по повній програмі. І це дасть про себе знати, коли він виросте. Якщо ми откупаемся від дитини гуртками або чимось ще, він може потрапити в якусь патологічну середовище: наркотики, ігри, суицидологические соцмережі. Тобто він прагне туди, де його визнають, де його розуміють. . . Завдання батьків – любити свою дитину такою, якою вона є, не за досягнення й оцінки, не за якусь там п’ятірку. Ми ж прекрасно розуміємо, що деякі люди, які закінчили сім класів, стали лауреатами Нобелівської премії. Ейнштейна взагалі вважали аутистом! Якщо ви хочете, щоб ваша дитина розвивався, ставте йому класичну музику. Музика – це такий тонкий апарат, який, як і танці, чудово розвиває нейронну мережу.

Пастка перших

Де грань між геніальністю і божевіллям? Для багатьох батьків це болюче питання при виборі стратегії виховання. Людмила Серьогіна зазначає:

– Поки мозок не сформований повністю, не можна сказати, геній перед вами або дитина з відхиленнями.

Що стосується проблеми геніальних і талановитих дітей, то вона полягає в тому, що хлопці починають користуватися своїми здібностями і не розвиваються насправді. Тому ранні генії часто стають середніми до підліткового віку. Це відомий феномен. Діти зі здібностями не вписуються в стандарти, і система їх калічить.

Головною пасткою для дітей, яких наполегливо робили «першими», психологи називають втрату гнучкості психіки.

Тамара Ветрила відзначає, що одним з наслідків для звичайної дитини, якого батьки намагаються зробити генієм, може стати синдром відмінника.

– Синдром відмінника, перфекціонізм – це проблема, адже дитина потрапляє в соціум і знає, що є тільки перше місце, іншого не існує. Але ситуації в житті бувають дуже різні. Ми ж знаємо: слабкий зламається не так швидко, як сильна особистість. Вони втрачають сенс життя, їх навчили бути першими – і ніяких інших варіантів.