Карта роботи з дитячим сном: складаємо правильний маршрут для налагодження сну дитини
Сон дитини може часто вводити батьків в оману. Малюк погано спить, бо не підходить режим? Або він часто прокидається ночами з-за звички? Щоб ви точно знали, з чого починати роботу над сном і коли пора змінювати звички на засинання, ми підготували для вас “карту” роботи над сном. Слідуючи цим маршрутом, ви завжди будете знати, яким буде наступний крок у налагодженні сну вашої дитини.
1. Підготовка і постановка мети для корекції сну
Визначаємо, що з картини сну дитини нормально для його віку, а що є порушенням сну і вимагає налагодження.
Якщо є порушення, виписуємо можливі причини для кожного порушення.
Починаємо вести щоденник сну і порівнюємо фактичну кількість сну і час неспання дитини з середньостатистичними даними по його віком (нормами сну).
Визначаємо, чи підходить спосіб засинання дитини, впливає на якість сну, вимагає змін.
2. Виключення або скорочення впливу зовнішніх факторів
Підбираємо найбільш комфортні для дитини умови сну.
Переконуємося, що дотримується необхідний режим освітлення. До 4 місяців достатньо дотримуватися повну темряву під час нічного сну. Після 4 місяців необхідно, щоб режим освітлення не перешкоджав виробленню мелатоніну, гормону сну. Тому варто робити напівтемрява під час денних снів і повну темряву на всю тривалість нічного сну.
Переконуємося, що на сон дитини не впливають коліки, нещодавно освоєні навички або стрибки у розвитку, регреси сну 3-5 місяців і 7-10 місяців, проблеми зі здоров’ям або прорізування зубів. У разі якщо впливають, це не привід не працювати зі сном далі. Просто необхідно враховувати, що саме зараз може бути тимчасовий регрес, який потрібно пережити.
3. Виняток брак сну
Визначаємо індивідуальну потребу дитини у сні і пильнуванні.
Вчимося продовжувати короткі денні сни (хоча б 1-2 в день).
Вчимося організовувати дозвілля так, щоб а) дитина досить втомився; б) дитина не перевтомилася до моменту засипання.
Дитина спить досить годин сну за своєю індивідуальної потреби. Сни регулярно вдається продовжувати (так, щоб вони тривали довше 1 години).
4. Побудова оптимального для дитини режиму нічного і денного сну
Кожне засипання – передбачуване і легке. Тобто ви з точністю до 5-10 хвилин знаєте, коли дитина засне.
Дитина засинає легко і без плачу. Дитина прокидається виспавшись, немає безпричинних примх і млявості під час неспання.
Для дітей від 0 до 4 місяців рівномірно розподіляємо сни і час неспання протягом доби.
Для дітей старше 4 місяців:
- підбираємо оптимальний і відповідне дитині по біоритмам час пробудження вранці і час засинання на денні сни і фіксуємо його;
- визначаємо діапазон часу засипання на ніч так, щоб нічний сон становив 10-12 годин (індивідуальну тривалість нічного сну вже до цього моменту знаємо).
5. Введення звичок, допомагають сну
???? Вводимо ритуал перед засинанням, який працює (до кінця ритуалу дитина проявляє ознаки втоми або стає помітно спокійніше).
???? Вводимо ритуал на пробудження.
???? Вводимо дві допоміжні асоціації на засинання, які подобаються вам і дитині, і асоціюються у дитини з заспокоєнням і засипанням.
???? Розширюємо способи самозаспокоєння, доступні для дитини. Якщо дитині менше 8-9 тижнів і він на ГВ, то основним способом заспокоєння буде мамина груди.
6. Зміна способу засипання на більш підходящий (при необхідності)
Навчаємо самостійного сну після того, як дитині виповнилося 3 місяці.
З 6 місяців починаємо підготовку до навчання самостійного засипання і саме навчання:
- визначаємо, який тип методик навчання самостійного засипанню найбільше підходять дитині будуть ефективні в його випадку (швидкі, повільні, комбіновані методики);
- поділяємо провідну (найсильнішу) асоціації на засинання з моментом засипання;
- навчаємо самостійно засинати на нічний сон, при нічних пробудженнях, на денні сни і при пробудженнях в денні сни;
- вводимо самостійне засипання в звичку. Тобто самостійне засипання стало більш простим і звичним, ніж засипання з зовнішньою допомогою;
- дитина засинає без зовнішньої допомоги, зникли пробудження вночі, крім пробуджень на годування і у випадках, коли дитину щось розбудило.
Важливо! Виконувати пункт 6 можна тільки тоді, коли виконані всі етапи, описані вище.
В Школі Материнства курси з дитячого сну створені так, щоб покроково і ретельно допомагати мамам проходити з цієї «дорожньої карти». Для кожного етапу, для кожної задачі ми надаємо конкретні ідеї та методики, допомагаємо оцінити ситуацію і вибрати найкращий шлях.
Ви також можете скористатися нашими безкоштовними послугами:
- діагностичний марафон ;
- 20-хвилинна .
Про багатьох пунктах цієї “карти” ми писали в наших публікаціях. Якщо вас зацікавила певна тема, напишіть про це в коментарях, і ми надішлемо вам посилання на відповідну публікацію.