Успіх

Як провести мозковий штурм: 101 ідея

Для успішного бізнесу необхідно відразу кілька складових – терпіння, наполегливість, вдача. Але все це не спрацює без ідеї. Як шукати й знаходити ідеї – ось що ми будемо зараз з’ясовувати.

Згадаймо Стіва Джобса, який говорив, що коли йому не вистачало грошей, він не заробляти втік, а сідав думати. Як сідають і думають в компанії? Організовують мозковий штурм. Розберемося, в якому випадку це буде саме мозковий штурм, а не безглузде зібрання людей, як зробити мозковий штурм ефективним, і як далі поступати з зібраними ідеями.

Так як же правильно провести мозковий штурм, щоб добути геніальну ідею?

Мозковий штурм, або брейншторминг – це процес пошуку рішення конкретної задачі шляхом збору будь-яких думок і ідей, навіть самих дивних і божевільних, для подальшої їх обробки. Мозковий штурм проводять так, щоб вийти за межі звичного мислення та максимально швидко отримати велику кількість ідей.

Мозковий штурм – один з методів роботи з командою, часто використовується в ході фасилітації. Про те, у чому суть методу фасилітації, і чим відрізняється поняття «фасилітація» від поняття «мозковий штурм» ми в одному з матеріалів блогу ManGO! Games.

Суть мозкового штурму

У чому суть ідеї мозкового штурму? Є позиція, що якщо дивитися завжди в одну сторону, то побачити рішення неможливо. Іноді щоб вийти на свіжі ідеї, необхідно «здригнутися», додати фарб в сам процес генерації ідей, вийти за рамки стандартів. При структурованому затвердженому процесі прийняття рішень іноді немає місця свіжим думок – вони автоматом заганяються у встановлені рамки. В результаті засідання сумне і результати його нудні. А хіба можна підкорювати ринок з таким багажем?

Мозковий штурм не вимагає нових людей, він пропонує змішати різноманітний досвід всіх членів команди, щоб отримати щось нове. До речі, мозковий штурм може бути не тільки груповим, але й індивідуальним. Причому, останній варіант приносить більш вагомі результати – в самоті іноді відвідують несподівано геніальні думки. До того ж при груповому варіанті управління процесом може не вдатися і тоді можуть порушитися правила мозкового штурму.

Але у всьому є свої плюси. Група, наприклад, дає той досвід, який в самоті не отримаєш. У групі можна відчути свою причетність до спільної справи, що розвиває ініціативність і творчість у кожного члена команди. Все це відбувається, якщо проводити мозковий штурм правильно.

Правила проведення мозкового штурму

Існують правила. Розберемо 7 основних.

1. Прослідкуйте, щоб усім було комфортно. Правило перше – як слід підготуватися. Потрібно створити комфортну атмосферу. Всім повинно бути затишно і все повинно бути організовано так, щоб не доводилося відволікатися. У кожного повинен бути зручний стілець, можливість попити водички, освітлення має бути достатнім і т. д.

Наперед необхідно продумати, хто буде секретарем і де будуть записуватися ідеї. Передбачте дошку, фліпчарт.

2. Заздалегідь познайомте учасників, якщо люди мало знають один одного. Необхідна комфортна невимушена обстановка. Якщо люди в колективі не відчувають себе комфортно в такому складі – попрацюйте попередньо над командообразованием, наприклад, доречним буде напередодні організувати проведення ділової гри на командоутворення.

3. Визначте проблему. Не розраховуйте на те, що всі в курсі. На початку заходу детально опишіть завдання.

4. Поясніть контекст. Максимально детально поясніть контекст – де буде застосовуватися, у зв’язку з чим виникла необхідність і все, що вам про це відомо.

5. Не поспішайте перед народженням перших ідей. Спочатку всі зосередяться. Не підганяйте їх. Потрібно трохи часу, перш ніж почнуть з’являтися перші ідеї.

6. Заохочуйте кожного, хто генерує ідеї. Ніхто не повинен озвучувати свою оцінку. Ідеї просто фіксуються.

7. Не збирайте більше 10 осіб. Великі групи менш ефективні навіть при вмілому управлінні.

Корисні техніки при проведенні мозкового штурму

Якщо люди зібралися на мозковий штурм вперше і їм поставили занадто загальну задачу, вони можуть не впоратися з осмисленням того, що конкретно їм потрібно зробити. Проявіть лідерство, допоможіть їм – задайте мозкового штурму мету, визначте напрям.

Подорожі в часі

Щоб вирішити свою проблему, уявіть, що ви вирішуєте її 10 чи 100 років тому, або навпаки, що така задача виникла в майбутньому. Це допомагає поглянути на пошук ідеї інакше.

Телепортація

Уявіть, що така задача виникла перед вами не тут, а десь в іншій країні, або навіть на іншій планеті. Якими б не були ідеї та рішення?

Ви інша людина

Ви – це не ви, а людина іншого віку, рівня, статусу. Як би ви приймали рішення у такому випадку?

Ви Ейнштейн

Можна приміряти на себе і яку-небудь конкретну роль. Ви Марк Цукерберг, Эйтштейн або, припустимо, Міккі Маус. Як би ви в такому разі приймали рішення? Придумайте персонажа з якими-небудь суперздатності, людини з високими можливостями і поставте себе на його місце, запитайте, як би вирішив цю задачу він?

Завдання – заповнити прогалини

Можна пограти. Наприклад, вирішити задачку. У вас є відправна точка, ситуація, кінцевий пункт. Вам потрібно описати шлях, максимально розписавши стадії досягнення мети.

Наприклад, є бажання, потрібна прибуток, грошей немає. Який шлях потрібно виконати? Узяти кредит у банку – створити сайт – орендувати склад – закупити товар – відпрацювати воронку продажів – запустити рекламу – почати продажі – забезпечити повторні продажі. Між основними пунктами додаємо додаткові і так складаємо детальний шлях.

Складання розумною карти

Можна плести павутину ідей, складаючи «розумні карти». Деталізуйте завдання на безліч підзадач. Потім для кожної підбирайте рішення. Цей підхід захоплюючий і дуже корисний – він дозволяє виявити багато підводних каменів.

Проводите паралелі

Порівнюйте вашу бізнес-область з паралельними. Дивіться, як це реалізовано у них. Проектуючи сайт, задумайтеся, як проектують міст, продаєте у соцмережі будматеріали, подивіться, як продають в соцмережах посуд. Це допоможе зробити важливі висновки і знайти нестандартні рішення.

Складайте SWOT-таблицю

Запишіть свої сильні і слабкі сторони, свої можливості і ризики. Знайдіть декілька успішних конкурентів і складіть для них такі ж списки. Зробіть висновки, шукайте свій шлях.

Поміняйтеся мізками

Можна зробити так: кожен пише свої ідеї, потім обмінятися листами та доповнити списки, відштовхуючись від побачених варіантів. Дуже ефективний спосіб змінити усталений порядок мислення.

Поетапний збір ідей

Майже традиційний мозковий штурм. Команду просять «накидати» як можна більше ідей. Потім лідер переглядає їх, вибирає і озвучує кращі, дає свої коментарі і просить повторити ту ж задачу з урахуванням почутого. І так далі, поки не буде знайдений ідеальний варіант.

Все під сумнів

Є ще варіант. Кожну запропоновану ідею навмисно ставимо під сумнів, знаходимо причини, чому вона не підходить. Переможе та, яку не буде за що засудити, або критика буде зовсім несправедлива.

101 ідея

Генеруйте ідеї, поки їх не збереться 101.

Випадковий фактор

Щоб знайти орієнтир, виберіть випадкове слово чи символ, який стане базою для всіх наступних пошуків. Наприклад, треба придумати назву для нового продукту. Даємо орієнтир: нехай воно асоціюється зі швидкістю.

На допомогу

Зосередьтеся на тому, що ви ведете боротьбу проти ворожих сил. Задумайтеся не над завданням, а над тим, як посилити позитивні фактори і звести нанівець негативні. Шукайте допомоги і підкріплення.

Перебільшуйте

Подумки роздмухати проблему до розміру слона або уявіть, що з вами сталося відразу багато таких проблем. Як будете вирішувати таку проблему? Можна також подумки зменшити масштаб проблеми і задати собі питання.